VICTRACE : ACCEPT THE CHALLENGE...SO THAT YOU MAY FEEL THE EXHILARATION OF VICTORY !

donderdag 1 maart 2012

The 14th European Historic Grand Prix Circuit Zolder 1988


The 14th  European Historic Grand Prix 
5-6-7 augustus 1988




Historie:

Het is historisch onjuist (dit willen we toch correct kaderen) 
dat Circuit Zolder in 1963 is ontstaan. 
Want de roots van het enige Vlaamse circuit moet je in de jaren ‘50
 van de vorige eeuw gaan zoeken. 
De lokale Zolderse motorclub draaide al járen rondjes ‘rond de kerktoren’, 
en vond de tijd rijp om op zoek te gaan naar een geschikte locatie 
om snelheidswedstrijden te organiseren. 
De ‘omloop van Terlaemen’ kwam tot stand in 1961, 
en snel groeide het idee om het traject uit te breiden. 

Hans Hugenholtz (sr) 

De naam Hans Hugenholtz (en het verdict) viel, 
en (bij wijze van spreken) even later lag er een ontwerp
 van een circuit dat nu nog altijd, 
ondanks enkele drastische ingrepen, herkenbaar is.

Al eerder was ik op Circuit Zolder
geweest om foto's te maken..

 #35 Dries van der Lof (NL) Maserati 250 F 1956 2500 cc
the 6th European Historic Grand Prix
Circuit Terleamen te Zolder 10 aug 1980.
(1980)
David Ham (GB)(#97) hier aan de start met zijn Lister Jaguar 3800 cc uit 1958
naast Lindsay Owen Jones (GB) (#441) eveneens
met een Lister Jaguar 3781 cc eveneens uit 1958 tijdens
the 6th European Historic Grand Prix
Circuit Terleamen te Zolder 10 aug 1980.

 
Echter in 1988 besloot ik naast Circuit Zandvoort ook Circuit Zolder 
aan te doen en de European Historic Grand Prix te gaan verfilmen.
Victrace was er dus bij en maakte keuze uit snapshots,
geproduceerd uit de toendertijd gedraaide video-8 filmbeelden.

 
"DE -SP-123GT"

Op de vrijdagmorgen 5 aug ben ik vanuit Utrecht naar het zuiden afgereisd
en te Zolder gearriveerd om daar mijn Perskaart te regelen, 
 alvast wat beelden te maken en
 sfeer te proeven van wat dat weekend komen ging. 



Allereerst stond ook daar de TC = Technische Controle 
= Scruteneering op het programma...


met ditmaal de Britse FIA observer
Mr.H.Bowler.

Scruteneering
Verification OK
daarna was er tijd voor een Free Practise

Paul Bosman #204 Aston Martin 1961 

Aston Martin DB4
Op Zaterdagmorgen, 6 augustus, vroeg werden de tijdstrainigen verreden...

# 177 Hugo DuToy van Hees -  # 162 Fred Corporaal


#190 Albert Westerman -  #189 Ton Vos 


#193 Fiete van der Grinten - #166 Henk Corsten

# 3 Gerard van 't Hoog  > 
Manic Renault Formule Junior Monoplaces



Rob Slop  & Henk Corsten en de Alfa Romeo 1300 Sprint Veloce


Dries van der Lof  en zijn prachtige Ferrari 250 GT SWB

 #101 Jean "Beurlys" Blaton > Chevron B19 1969

"The Jazzman"

In het jazzmilieu circuleerde nog een Belgisch racepiloot:
 Jean Blaton als jazzmuzikant,  alias Jean Beurlys in het rallyemilieu. 
Hij was een succesvol bouwondernemer, en racepiloot vooral 
voor Ferrari in de jaren 60 en 70, dikwijls gekoppeld aan Willy Mairesse.
 Van 1958 tot 1968 nam hij deel aan elke "24 Uren van Le Mans": 
Beurlys eindigde 8 keer in de top tien. 
In totaal stond hij 15 keer aan de start van die 24 Heures du Mans.

In 1966 won hij de "Grand National" op het circuit van Zolder.



Blaton was een levensgenieter, speelde tennis met vriend Paul Frère,

 en in zijn vrije tijd was hij jazzgitarist en orgelist.

"The Finest in Belgian Jazz" (2002, Jempi Samyn, Sim Simons) vermeldt Blaton zonder enig commentaar .

"The Jazz Discography" van Tom Lord citeert 1 opname van Jean Beurlys 

in 1969, en 6 opnamen onder Jean Blaton in de periode 1943-1980. 

(Bron: Peel the banana)


#123 & #124 Ben Aders - Ad Den Teuling in de Ginetta's G4 1961/1964






Zondagmorgen, 7 augustus, werden de tal van Races in het
 programma afgewerkt en daar heb ik een keuze uit gemaakt...


Race Group II  GT/GTS:
 1941-1954 /1955-1961 tot 2000 cc


Opstellen voor de Start...

- MG RACING...


The Winner was :
 Frans-Josef Berg #185 Porsche 356 B 1960



De BRT Sportweekend was er ook....

Race Group  VI:  Pre-war & Proto's



Michel Opreij  #50

 

Gentleman Racer Michel dat jaar net 50 
geworden reed met zijn Bugatti Type 51  Grand Prix



en zijn prive-monteur was er ook met zijn * #7  Widi MKII uit 1960.


Opperste concentratie...


dat jaar dus ook aan wezig met de rijders Corrado Cuppellini & Taraschi

Franco Meiners van dezelfde club reed 
de Volpini uit 1954 maar zou uitvallen.

De Start...




Michel lacht naar de camera..en geniet...



Franco Meiners spint met de Volpini en Sir Stirling Moss kan
alleen nog maar rechtuit de grindbak in...


einde oefening...


The Winner is:
Tommy Brorsson (S) #71 Lotus Eleven 1956



Corrado Cuppelini #57 Ferrari Dino F2 1957 was tweede...


De uitgevallen Volpini...


Maar de Wegenwacht was dichtbij ! :)





Race Group IX  GT GTS:
 1962 - 1965 +2000 cc


Great!

Bernard Peruch (F)


De Cobra-Racer bij uitstek... 
Ziehier de Parijzenaar Bernard Peruch 
in zijn prachtige "real stuff " brute #238 
AC Cobra 289 MK II 4800 cc uit 1964...
Elk jaar is hij weer van de partij...Wat een beest...Geweldig 
en wat een Power & Sound!

De Brit Denis Welch in zijn inmiddels beroemde 
6200NO Austin Healey 3000 *2992cc uit 1959.

"The Bulldog"
(£200,000 - £250.000)

Diverse Lotus Elans in deze race-klasse.. .

John Young  (GB) in his  #235 Jaguar E-type semi-Lightweight  1961 > 3BXV (ex Bruce McLaren)


Phil van der Lof ((NL)  #224 Lotus Elan 1962 


Triumph Tr3 1956 / Alfa Romeo TZ #217 Eiso George Bergsma (NL)


Aston Martin DB4 1961 #204 Paul Bosman (NL)


Alfons Wijffels (NL)  # 239 Chevrolet Corvette Stingray 1964 



oi..oi..oi


BRAVO...

The Winner is:

 Bernard Peruch  (F) #238
AC Cobra 289 MK II 4800 cc uit 1964...





Dragers: VIDEO-8
TAPENR: 039 Videofootage:1.33.02 min

TAPENR: 040 Videofootage:1.32.24 min

(VIDEO SNAPSHOTS COPYRIGHTS MGS'88)


- SP-

SO



STEEDS VERRASSEND,ALTIJD DICHTBIJ

Motoring George Spauwen


Sponsored by