Accept the Challenge, so that You may Feel the Exhilaration of Victory !

donderdag 16 juli 2015

Classic Wings & Wheels Gala 2015 Vliegbasis Gilze-Rijen: Persbericht


Persbericht:

Little Dutch Goodwood

Die unieke combinatie maakt dat het Classic Wings & Wheels Gala 
door liefhebbers is gedoopt tot ‘Little Dutch Goodwood', 
naar het Engelse landgoed Goodwood waar jaarlijks 
de grootste classic events ter wereld plaatsvinden.


Eén week langer voorpret voor de zevende Classic Wings & Wheels

Historisch race- en vliegfestijn op Gilze-Rijen naar 22 augustus


‘Nog even langer geduld a.u.b.’: de zevende editie van het
 ‘Goodwood van de Lage Landen’, Classic Wings & Wheels, 
vindt niet plaats op 15, maar op 22 augustus 2015. 
Eén week uitstel betekent niet alleen een week langer voorpret, 
maar natuurlijk ook een week langer voor de organisatie om iets 
spectaculairs neer te zetten, en reken maar dat ze van die gelegenheid 
gebruik zullen maken! 
Wederom zullen er historische (race)auto’s en
 vliegtuigen van de hoogste
 categorie aanwezig zijn, niet alleen maar als ‘dood’ museumstuk 
maar waar ze thuishoren: op de baan en in de lucht! 


Classic Wings & Wheels is na zes afleveringen van dit 
tweejaarlijkse evenement uitgegroeid tot een 
hoogtepunt op de Nederlandse evenementkalender. 
Niet voor niets heeft de show in binnen- en buitenland 
de naam een Little Dutch Goodwood te zijn. 


Ook in 2015 zal het programma de hele dag weer

 barstensvol staan met demonstraties van bijzondere 

klassieke voornamelijk sport- en racewagens, 
die thematisch zijn ingedeeld – 
van historische toerwagens tot
 brute Can Am-racers. 
Ook in de lucht zal er weer volop actie zijn.


Uiteraard staat het programma voor deze zevende Classic Wings & Wheels

 nog niet vast, maar ook komend jaar zullen er weer veel bijzondere toppers
uit de automobiel- en luchtvaartwereld aanwezig zijn. 
Ook aan de entourage is gedacht. `Oldtimerbezitters en clubs 
die Wings & Wheels nu eens van dichtbij willen meemaken, 
kunnen gerust contact opnemen met mij,´ zegt Henk Janus, 
Voorzitter van de Stichting Classic Wings & Wheels. 


Laatste Nieuws !   





Drie Le Mans winnaars en één Indy500 winnaar  in actie tijdens Classic Wings & Wheels.
Met nog slechts enkele weken te gaan wordt het duidelijk dat de 7e editie van Classic Wings
 & Wheels een ongekend spektakel zal worden. Er is niet een alleen een veelvoud aan
 historische auto’s en vliegtuigen te bewonderen, maar ook een aantal racelegendes zal acte 
de presence geven. Met de deelname van Henri Pescarolo, Jan Lammers,  Gijs van Lennep,
 Arie Luijendijk  en Giedo van der Garde brengt de organisatie dit jaar een enorme
 hoeveelheid ervaring en talent bij elkaar.

Henri Pescarolo en Matra:
Matra Simca MS 670, No.15, Winner 1972 Le Mans

Henri Pescarolo, met 33 starts en 4 zeges op Le Mans, alsmede een Formule 1 carrière die
 57 Grand Prix omvat,  is een levende legende. 


Ter gelegenheid van 50 jaar Matra zal hij een aantal demonstraties rijden met verschillende Matra’s. 
Nooit eerder was er zo’n verscheidenheid aan Matra racewagens in Nederland in actie te zien.
 Behalve een Matra MS5 Formule 3 en een MS 630 Sport Prototype met Ford V8 motor, 
zal de MS11 Formule in actie komen. Dit was in 1968 de eerste Matra met de fameuze V12
 achterin,  met een dergelijke auto maakte Henri Pescarolo in 1968 zijn debuut in de Formule 1.

 Na Goodwood voor het eerst buiten Frankrijk te zien is de MS640. 
Met deze zeer gestroomlijnde auto  had Henri Pescarolo tijdens de test voor Le Mans in 1969
 een zware crash, waarbij hij over zijn hele lichaam brandwonden op liep.  
Henri voelde zich daarom bijzonder aangetrokken door ons goede doel van dit jaar, 
de Nederlandse Brandwondenstichting. Hij heeft dan ook zijn uiterste best gedaan om 
juist deze auto naar Nederland te kunnen halen. 
Hiermee wil hij slachtoffers laten zien dat er 
na zo’n vreselijk ongeluk nog een mooie carrière mogelijk is.

Bijzonder trots is de organisatie ook op de aanwezigheid van de Le Mans winnende Matra 670B
 uit 1974. Nooit eerder stond het Le Mans museum haar pronkstuk  af voor een rijdende 
demonstratie buiten Frankrijk. Bezoekers kunnen zich nu al gaan verheugen op 
het onmiskenbare geluid van de volgens kenners “best klinkende racemotor ooit”.

Jan Lammers:

Opperste concentratie voor de race..
(HGPZ 2012)

Jan Lammers kan met 21 Le Mans starts en 1 zege ook terugkijken op
 een mooie Le Mans historie, die volgend jaar wellicht nog een vervolg krijgt.
 
                  Jaguar Silk Cut XJR9, which Jan Lammers drove to victory at the 1988 Le Mans race 
– In 1988 Jaguar went full force at Le Mans, entering five participating XJR9 cars, 
each with a 7-litre Jaguar V12 engine that generated 760 horsepower.
 The winning Jaguar – driven by Jan Lammers, Johnny Dumfries, and Andy Wallace 
– drove 394 laps and covered a distance of 5,332.79 kilometres. 
By comparison, the winning 1957 D-Type covered only 4,397 kilometres.  


(

(IC- TM 2015)
 Jan zal tijdens Classic Wings & Wheels onder meer in actie komen 
met de Coloni Formule 1,
#3 Coloni F1 Jan Lammers
(HGPZ 2013)

 maar ongetwijfeld neemt hij ook plaats in een of meer andere auto’s. 
Daarnaast is Jan ambassadeur voor de Nederlandse Brandwondenstichting, 
in die rol zal hij hij aan het eind van het evenement de cheque in ontvangst nemen 
waarmee de opbrengst van Classic Wings & Wheels 2015 wordt bekendgemaakt.

Gijs van Lennnep:

Gijs van Lennep, Beste Nederlandse autocoureur van de vorige Eeuw, kan met 7 starts 
en 2 overwinningen op het Franse circuit ook bogen op een ruime ervaring. 
Gijs is een graag geziene gast tijdens historische evenementen, 
met altijd wel een leuke anekdote.  
Ook Gijs zal tijdens de demoruns in actie komen in een Porsche van State of Art.



Arie Luyendijk:

Arie Luijendijk ging slechts 1 keer van start tijdens de 24 uur van Le Mans, 
maar zijn keuze om in Amerika te gaan racen leverde hem een glanzende carrière op, 
waarin zijn 2 zeges tijdens de Indy 500 hem eeuwige roem geven. 


JPS Lotus 77
(HGPZ 2014)

Tijdens Classic Wings & Wheels wordt hij verenigd met de prachtig gerestaureerde 
Formule Vee racewagen, waarmee zijn vader Jaap ooit racete en 
waarmee hij zelf eind jaren 70 zijn eerste succes boekte.
O.m. Arie Luyendijk en Zijn vrouw Mieke en Jan Lammers
(HGPZ 2013)
Giedo van der Garde:

Giedo van der Garde kan weliswaar niet terugkijken op een Le Mans start, 
maar hij heeft wel de leeftijd en het talent om daar in de toekomst iets aan te doen. 
De voormalige Lotus en Sauber  Formule 1 testcoureur heeft het afgelopen jaar
 laten zien dat hij ook met klassieke auto’s goed overweg kan, 
o.a. in de Cobra van David Hart, waarmee hij schitterde op Goodwood. 

#75 van der Garde AC Cobra
(HGPZ 2014)
Tijdens Classic Wings & Wheels zal hij weer 
een Formule 1 wagen besturen, 
ditmaal een van de Coloni’s van het Team Coloni Olanda.
 
(HGPZ 2014)


Meer informatie:



Bij voorgaande edities werd van dit aanbod ook al gretig gebruik gemaakt,

zodat het complete terrein van de vliegbasis vol stond met een 
geweldig arsenaal exclusieve, bijzondere of nostalgische 
voertuigen uit alle windstreken.

Evenals bij alle voorgaande edities zal een goed doel 
ook dit keer de grote winnaar zijn.


Noteer ook daarom met ROOD in de agenda de datum: 
zaterdag 22 augustus 2015 !

Classic Wings & Wheels 2015:


Voor ALLE INFO raadpleeg de Site  of 
neem contact op met: 


Henk Janus email:

of 



Roberto Moreno & Henk Janus

(2014)

Roberto Moreno behoorde ook tot de vele autosportkampioenen 
die tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort hun rijkunsten toonden.
 De Braziliaan bestuurde op uitnodiging van Team Coloni Olanda
 de Coloni Formule 1 waarmee hij in 1989 uitkwam in de eredivisie van de autosport. 
(HGPZ 2014)

(Tekst: Classic Wings & Wheels & Victrace Retro Media)


VICTRACE RETRO MEDIA 
was er vorige keer bij en maakte een 
volgend Reportje; Check : EDITIE 2013

Ook dit jaar zullen wij er weer bij zijn
en een reportje gaan publiceren.


SO BE THERE & SEE YOU !

 
Motoring George Spauwen
Sponsored by
Facebook

zondag 12 juli 2015

Wings, Wheels & Goggles Vliegveld Teuge 2015

Wings, Wheels & Goggles 
Vliegveld Teuge 2015
Stofbril op tijdens tweede rally voorvooroorlogse auto’s
 en klassieke vliegtuigen! Op 19 & 21 juni 2015 organiseerde 
Classic Events voor de tweede maal Wings Wheels and Goggles. 
Een rally voor vooroorlogse auto’s en historische vliegtuigen… 

Vooroorlogse auto’s en historische vliegtuigen zijn mooi,
 maar als je er iets mee kunt doen, worden deze geweldig! 
Er naar kijken kan immers altijd nog. 
Dat is het uitgangspunt van Wings Wheels and Goggles. 
Deze keer geen Perskaarten ...
# werk & restrictions
VICTRACE RETRO MEDIA 
was er, in 2013 ,maar ook dit keer weer bij
en maakte het volgende Extended REPORT.

Charles Lindbergh and The Spirit of St Louis 1927
een van mijn "Jongensboeken".

Voorwoord:

Dit VRM Blogreport heeft even op zich laten wachten...

een zware bevalling...te meer om de volgende redenen...
Het is een blog gemaakt met mixed emotions ...

Blij en Dankbaar dat ik  een rondvlucht met de Antonov  AN-2n 
Wings Wheels and Goggles op vliegveld Teuge gewonnen had. 

Maar zo onterecht behandeld door een overijverig beveiligingsbaasje .

Communicatiefout ! Ik had immers wel de toestemming...
Sorry ... Kon er dus niet echt bij...# werk only restrictions.
...
 Dreiging zelfs met Politiebureau ... 
Alsof die niks anders te doen hebben...
Daar zit ik, niet op te wachten !

"Zo heurt het dus echt niet"


Als je er niet bij kan/mag dan houdt het gewoon op.

Jammer... Maar Ik ben er klaar mee ! 

Motoring George.


Dat was in 2013 wel anders...

Maar wij gaan vliegen met de Antonov AN-2.




The Antonov AN-2 1956 "Fly-in" at Airport Teuge (NL) d.d 05 april 2013



We ``vlogen`` bijtijds heen...








  

 


Ja wij waren er vroeg bij...
 


1936 Lagonda Rapide LG45 Team Car 

(HLL 534) Macko Laqueur

Morgan Threewheeler

 
Nog een beetje fris voor de tijd van het jaar
maar wel droog weer...op die zaterdag.


De geplande Vredestein Sprint op 
de Start- & Landingsbanen was er niet.


 


Peugeot 402 B Legere 1939
 
Porsche 356A Speedster 1600 1957
 
 Knox type R 1911 de "Peking to Paris" Knox dus...
 
Alfa Romeo 8C Monza 1933 (Ola)
 




Bentley 5,3 4.5 le Mans Br.Racing Green 1928

Talbot 90 PL2  Brooklands 1930 Fox 

 
 


P-51 ‘Damn Yankee’ Mustang

Piper PA-12 Super Cruiser



Cessna F172G PH-KRI take-off...


Van's RV-7A P



H-PWP.


 
Piper PA-18-150 Super Cub PH-KNF.

Piper PA-18-150 Super Cub PH-KNF.




De Havilland Chipmunk.



De Havilland Chipmunk.

De Havilland Chipmunk.




P-51 ‘Damn Yankee’ Mustang

 


 


P-51 ‘Damn Yankee’ Mustang






 

Even voorstellen..




Hoogtepunt van de vliegshow was ongetwijfeld
 de B25 Mitchell van Flying Bulls.


 
 

 


 
Captain Hans Pallaske ^  & Frederic Handelmann ^

2 x Row Wright Cyclone R-2600-35 14 Cyl. radial engines.
 
^ 1700 HP per engine !



De Prachtige North American B25-J Mitchell uit 1945 in Oostenrijkse handen
The Flying Bulls gesponsored door Red Bull.


14 Cylinder



Spanwijdte 20.6 Meter

Max.speed 580 km/uur Verbruik 600 Ltr /uur !







 
 

 
  
 


 





 

Boeing Stearman and the G-AJHS Havilland Tiger Moth formation 
 

  













 
Supermarine Spitfire H.F.Mk. IX, 3W-17


 

 Knox type R 1911

Bentley 4,5 Ltr 1928


          Lagonda Rapide LG45 Team Car 1936 0 CC's 

Bentley 1932 

 
Bentley 4.5 Ltr 1928
 
Alvis 4.3 SC 1939

 
 BMW Drauz Cabrio white 1937 

Alfa Romeo 8C Monza 1933 (Ola)




 



 
Talbot Lago T150C 1936
  

 
Morgan Threewheeler

Peugeot 402 B Legere 1939
met Jaap van de Broek
 
Porsche 356A Speedster 1600 1957
 
BENTLEY 2 AXLE-RIGID BODY LIMOUSINE 1937






   
 Rolls Royce Silver Ghost 1914 - 7500 CC's 


 

  
 
 
  



 Rolls Royce Silver Ghost 1914 - 7500 cc 





 
Packard Cabrio red 1936 - 4500 cc

Talbot 90 PL2  Brooklands 1930 Fox 




Saturday June 20





13.00 – 14.00  Airshow  Breitling Wing walkers




 

 


 

 
 Breitling Wingwalkers


 



Nu dan eindelijk de lucht in...


Geweldig...

The Red Bull Flying Bulls

 

   

 

 
De Prachtige North American B25-J Mitchell uit 1945 in Oostenrijkse handen
The Flying Bulls gesponsored door Red Bull.











Pitts S.2B Special PH-PEP 
(2013)



PH-PEP Pitts S2B Special






 
Pitts Special PH-PEP
 


Tja...afblijven...

Tijd voor ons.... een eigen hapje ...
 

en een Koffie !



Pim "Suixtil" Kisjes "in de weer" met W.O.W.




  



Sportscar op basis van een 
Triumph Vitessse 2.0 Ltr 1969

Austin Healey MK III 1965



MG TA 1936



Humber Snipe 80 1934


 
Cadillac V16 Serie 452 Dual-cowl Phaeton 1930 

 
Cadillac V16 Serie 452 Dual-cowl Phaeton 1930
 
Auburn 12-161 Convertible Coupe 1932


 
Auburn 12-161 Convertible Coupe 1932


 


Fiat Topolino 500 Giardiniera
  
Jaguar D-Type Original XK-SS Engine 1955
  

Isotta Franschini
 
Isotta Fraschini Tipo 8


 
^ Rosengart LR6 saloon 1937 
  
Bentley Continental GT 2007
 
Bentley Continental GT V8 Mulliner 2012 ^

Porsche 911 Targa RS
Exclusive Edition







Porsche 918 Spyder
Een auto die de term supercar ontstijgt is de Porsche 918 Spyder. 




Die hypercar, met een totaalvermogen van 887 pk, sprint van 0-100 km/h 

in 2,8 seconden en stopt pas bij een topsnelheid van 340 km/h.
 
AutoRAI 2015






 


Porsche 918 Spyder
 
Porsche 911 targa 1977

Porsche 911 targa 1977



 
Dodge WC 1944 ^


   
 
Sgt.Wilson Army Show

The Old Crow 1943 Boeing NS2-3 Stearman

Fokker S.11 Lesvliegtuig
De Fokker S.11 Instructor is een eenmotorig lesvliegtuig van Fokker, 
met twee zitplaatsen en propelleraandrijving. 
Het vliegtuig is voorzien van een Lycoming O-435-A boxermotor 
die een vermogen van 190 pk levert.



Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen...


Cessna O-2A Skymaster USAF (21300)






 Stampe SV4 PH-OPA

 



 

Boeing Stearman










De genietende Rob  Koch hier tijdens het "*primen" van de stermotor

*(Voor het starten kan men met de primer
(of the trottle) wat brandstof in de cilinders spuiten)
van een vliegende Cabrio ( Boeing Stearman ), voor de start .
Verder genoot Rob Instrukteur-Aviateur van de vliegsport
(2011)

Antonov



Cessna 208B de Super Cargomaster PH-SWP. 
 




 



de Catalina PBY-5A



de oudste vliegende Catalina ter wereld !





















Greyhound Busje

Airbusje

 Kan altijd nog...


Wij zijn in goede handen...
 
en hadden niks te vrezen...


Met de Antonov AN-2  uit 1956  de lucht in !

De Antonov An-2 (Russisch: Ан-2) (NAVO-codenaam: Colt) is een toestel dat 
door hoofdontwerper Oleg Antonov is ontworpen. Hij schetste het ontwerp 
tijdens de Tweede Wereldoorlog. Na de oorlog zette Oleg het Antonov Aviation Scientific-Technical Complex op om de Antonov-tweedekker te fabriceren. De Antonov An-2 werd in vele varianten gebouwd; er werden toestellen gebruikt voor passagiers, vracht, exploratie, ambulancedienst en landbouw. Het toestel kon uitgerust worden met wielen, ski's of drijvers. Het toestel bleek uiterst geschikt te zijn voor het harde leven in de Sovjet-Unie. Bovendien bleek het zo'n succes dat het ook in andere landen zoals Polen en China in licentie gebouwd werd. Er zijn in totaal zo'n 18.000 stuks gebouwd die veelal gebruikt werden in de voormalige Oostbloklanden. Na de val van het communisme in Europa zijn veel toestellen opgekocht door westerlingen. Ze worden gebruikt door parachutespringers en in Canada en Amerika worden ze als transportvliegtuigen gebruikt naar de wildernissen van Alaska en het hoge noorden van Canada. Ook in Nederland bevinden zich twee vliegwaardige exemplaren van dit toestel, de Hongaars geregistreerde HA-ANI heeft haar thuisbasis op Texel Airport. 


Sinds 2003 is er een tweede Antonov 2 in Nederland te zien met registratie
 D-FONL, dat vanuit Teuge opereert.
 De firma Classic Wings, in het bezit van een vervoersvergunning vliegt
met deze An2 door heel Nederland en aangrenzende landen.
Het toestel wordt tegenwoordig weer gemaakt door een Russische firma,
 die het toestel uitrust met een turbopropmotor en een nieuwe digitale cockpit.

    
Ook Esther de Man staat haar mannetje...


Dat was dus in 1995 alweer en de MG MGB 


1973 was toen nog in Original Tealblue...
 
Captain Jeroen Boonzaaijer doet de briefing...
 





 
 
"Check Your oil-level"...



Antonov AN-2 1956
9 cyl. aircooled Engine 29,8 Ltr 1000 HP 
Spanwijdte 14,4 meter
Topsnelheid 250 Km/uur

 


 
Fasten Your Seatbelts...

Daar is de Nooduitgang...

Oooooja...

Handig...dan weet ik waar ik zoeken moet :)









Jan de Externe VRM Cameraman...
 

 

Het gaat tot nog toe goed :) met Eline...



 
Apeldoorn... nee we hoefden niet te bellen !

 
Paleis Het Loo: 
Nu eens vanuit de lucht gezien..

 



Helemaal ontspannen...Mooi Genieten!


We schieten wat plaatjes..
 
Daar komt de Royal Navy voorbij...
Classic Wings man Rob de Man in zijn Havilland Chipmunk DHC1 1950 
tijdens de Airrace.
 






The Antonov AN-2 1956 rondvlucht 
 Airport Teuge (NL) d.d 20 juni 2015



Hey de Captain & C0-piloot zijn verdwenen...

 
Och ja.... we zijn immers weer geland...


Nog even Zwaaien....voor de camera.
De "Co-Piloot" van deze Vlucht

Captain Jeroen Bedankt !



Vervolgens weer de lucht in ...
met TV Gelderland...

De Antonov AN-2  uit 1956.

Ook U kunt meevliegen..,

Rondvluchten in historische vliegtuigen, 
ClassicWings.nl *(hun site werkt niet)
pistons and props summerfair en 
demonstraties van enkele bijzondere vliegtuigen. 

 

Misdaadverslaggever John van den Heuvel vloog bovenop het Wingwalkers 
toestel van Breitling. Normaal staan daar lieftallige dames op. 




Brevetje halen...

Het plan was er ooit wel.


Zweefvliegen...


of maar met een Speeltje naar huis...

Met Speciale Dank aan VRM Guest-Photographers
Externe Cameranan Jan de Bruijn, 
Eline Spauwen voor hun Fotobijdragen.

Foto's / (archief) - 
Video- & Tekstbewerking
Motoring George Spauwen

Next Flight..dream on...
We gingen als een speer naar huis...
STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ


Motoring George Spauwen
(*Ik heb inmiddels ook gevlogen)
Het zit en staat er allemaal op...
Wij gaan huiswaarts💨💨💨
SO


Sponsored by
Motoring George Spauwen
Facebook