Accept the Challenge, so that You may Feel the Exhilaration of Victory !

vrijdag 21 juni 2013

KNAC Tocht der Honderd 2013 Part I

KNAC Tocht der Honderd 

2013 

     


Oude tijden herleven op 9 juni op het Janskerkhof in hartje Utrecht. 
Want op die dag organiseerde de KNAC de ‘Tocht der Honderd’ om te vieren
 dat de KNAC zich honderd jaar koninklijk mag noemen. 
Aan deze bijzondere rit nemen unieke automobielen 
uit de afgelopen eeuw autogeschiedenis deel.



MG MGB RTS MK III (MG France Sa ) 1973
("The Pacecar")



VICTRACE RETRO MEDIA 
was er al heel vroeg bij en maakte deze Extended Reports  voor 
degene die er niet bij waren  en/of nagenieten voor alle Deelnemers 
en Organiserende Clubs/Instanties 
die hebben bij gedragen aan het tot stand brengen van dit grootse event
dat op Zondag 09 juni 2013 plaatsvond te Utrecht e.o. 
dat wil zeggen de Start als vanouds op het Janskerkhof te Utrecht,



van daaruit een fraaie route, uitgezet door RallyEvents , Henny Miltenburg
ri. Kasteel de Haar te Haarzuilens, voor de Lunchstop.
Daarna ging de route vervolgens ri.Finish op Paleis Soestdijk.

De wortels van de KNAC gaan terug tot in 1898, toen de Nederlandsche Automobiel Club (NAC) werd opgericht. De oprichters stelden zich onder meer ten doel ‘het automobielwezen  in Nederland te bevorderen’.
 In 1913 kreeg de club het predicaat ‘Koninklijk’ voor de medewerking die was geleverd aan de vorming dat jaar van het Vrijwillig Militair Automobielkorps. Op deze manier begon de motorisering van het leger.

Historische samenkomst in Utrecht :

De ‘Tocht der Honderd’ is een eenmalig evenement, een rijdende ode aan
 beeldbepalende automobielen tussen 1913 en 2013. De auto’s, stuk voor stuk
 verschillend en kenmerkend voor hun tijd, zijn geselecteerd door een jury 
onder leiding van KNAC-lid én autojournalist 
Wim Oude Weernink,
zelf ook Deelnemer aan deze "Monstertocht".

De keuze voor het Janskerkhof in Utrecht is niet toevallig. 
In 1899 was dit het decor voor de start van de eerste nationale autorally, 
die de NAC destijds organiseerde.
 Vanaf 8.30 uur verzamelden de deelnemende KNAC leden zich hier, 
en waren de auto’s te bewonderen. 


Renault 4CV Decouvrable met aanhanger 1949
Vooral "groene" Automobielen in de binnenstad!

Invicta S140 1933
(Corsica bodied Example)

Rolls Royce 20/25 HP 1932
Gezellige drukte zo vroeg...

Lipjes gestift..
 
De uitgifte der Rallyebescheiden vond 
plaats te Stadscafe-Restaurant Broers...
 
Frans Lubin, H.Hugenholtz,
/ Jean-Louis Bezemer,Evert Louwman
De Burgemeester Aleid Wolfsen
 in gesprek met ANWB Directeur
 Guido van Woerkom.

en er werd nog even gezellig bijgepraat en 
onder het genot van Koffie met Gebak.
Toch niet nu al een Pechgevalletje Guido ?
Dat viel gelukkig mee...
Om iets voor half tien begon het officiële gedeelte
 met een welkomwoord van KNAC-Voorzitter Robert S. Croll. 
Hij introduceerde tevens de Starter van de rally, 
de Burgemeester van Utrecht, Mr. Aleid Wolfsen.
Een korte Briefing volgde voor de Deelnemers.
 
Mijn " Oud-Buurman " Ex-Coureur Frans Lubin, 
KNAC Direkteur Peter-Eloy Staal, Henny Miltenburg
 
De Start van de ‘Tocht van Honderd’ is om 09.30 uur. 


Burgemeester Mr. Aleid Wolfsen werd 
o.m. een Roadbook aangeboden 
en hanteerde hij de Startvlag.
Na een korte speech mocht Burgemeester 
Mr. Aleid Wolfsen  de eerste deelnemer
 
en tevens oudste auto in de Tocht der Honderd ‘wegvlaggen’, 
de Crane Simplex uit 1916 van Evert Louwman. 

Evert Louwman is de Eigenaar van het 
Louwman Museum te Den Haag.
#1 Equipe Louwman-Westerman
 Crane Simplex 1916


#1 Equipe Louwman-Westerman
* Crane Simplex 1916
(*Shooting done with my Photocamera)
Buick Touring 4 cyl. 1924
#2 Equipe Vos-Barkmeijer 
deze Buick Touring 4 cyl. 1924
maakte een extra snelle start..
There we go...
Tros-Autoshow Presentator & Autofreak Bas van Werven
geeft het commentaar bij de vertrekkende Deelnemers...
#3 Equipe Arendonk-van der Heijden
Minerva AC 1925
 
"Alles werd in goede banen geleid"
#4 Equipe Krudop-van der Lem
Bentley 3 Ltr VandenPlas 3-seater Tourer 1927
#5 Equipe Legger-Legger
Bugatti Type 40 Grand Sport 1928
#005 Austin Healey 100/6 1955
#6 Equipe Hermans-Borsten
Renault Monasix Torpedo 1928
Mijn Opa-zaliger bij  zijn 2e Automobiel een Renault rond half jaren 20-tig.
Eerder werd er een Hispano-Suiza aangschaft om dagelijks naar massticht te gaan.
Dat was een van de eetste auto's in het dorp..
In voorkomend geval, b.v. als er iemand plotseling naar het ziekenhuis moest,
stond de auto ook voor derden klaar, zolang Gronsveld geen taxibedrijf rijk was. 

#7 Equipe Smit-De Korte
Fiat 520 Torpedo 1928
#8 Equipe Gast-Simonsbergen
Lancia Dilambda Torpedo SWB 1928
#9 Equipe Weerstra-Weersta
A-Ford Roadster De Luxe Cabrio 1929
#10 Equipe van Wanrooij-Gommers
Chevrolet Universal Roadster 1930
#11 Equipe -Verschuer
De Soto CF8 1930
#12 Equipe Meijer-Siepelinga
Chrysler CD 8 De Luxe 1931


#13 Equipe Beest-Vermeulen
Rolls Royce 20/25 HP 1932
#14 Equipe van den Bosch
MG J2 1932




#14 Equipe van den Bosch
MG J2 1932 and many more *cars ...
(*Shooting done with my Photocamera)
#15 Equipe Trumpi-Hendriks
Morris Minor 2 seater Tourer 1933
 
 
 
Invicta S140 1933 (Corsica bodied Example)
#16 Equipe Hans Ribbens
Invicta S140 1933
(Corsica bodied Example)
#18 Equipe Borgesius
MG SA Keller 1937


#18 Equipe Borgesius
MG SA Keller 1937
#19 Equipe Struijk-Mudde
Mercedes 170 V Cabrio Limousine 1946
#20 Equipe Reinders-Groenveld
Mat Ford V8 1938
 
#21 *Equipe Feenstra-Peters  = Geheel in stijl gekleed.
*(Limburg/Friesland)
Triumph Roadster 1800 1946
 
#24 Equipe Bijleveld-Oei  
Ford 1/2 ton Panel Truck 1947
#26 Equipe Wasmann
Chrysler New Yorker Convertible
 Hollander 1948
#27 Equipe van Tienen
*Renault CV4 Decouvrable 1949
*met aanhanger
#22 Equipe Boddaert-'t Hart
Lincoln Continental V12 1947
 
#29 Equipe  (Oud-Buurman) Ex-Coureur Frans Lubin met kleinzoon
Studebaker Bullet Nose 4 deurs 1950
een zeldzame verschijning in Nederland !
 
#30 Equipe Robert & Inge (Toncar) van Egmond
Bentley Mark VI 1950
 

 
(2014)
#31 Equipe van Buul-Hengelmolen
Jowett Javelin 1951
#32 Equipe Leenarts
Buick Super 1952



#33 Equipe Gortemuller
Mercedes 300 D Audenauer Cabrio 1952
 
#35 Equipe Jur Raatjes-Heijnen
Oldsmobile Super 88 Convertible Coupe 1953
 

#36 Equipe Peer
Opel Kapitan 1954
#38 Equipe Kingma
Austin Healey 100 M 1956
#39 Equipe Jungblut
Lancia Aurelia B20 1957
#40 Equipe Den Hartog
Rolls Royce Silver Cloud I 1958

#41 Equipe Donkelaar-Oostenrijk
MG MG A  Roadster 1958



#47 Equipe in der Maur
Lancia Flaminia Sport Zagato 1960 
and many more *cars ...
(*Shooting done with my Photocamera)
#57 Equipe Wits-van Strien
Ford Mustang GT Fastback 1965
#58 Equipe Dorth tot Medler - van der Lee
Alfa Romeo 2000 GTV 1972
#59 Equipe van den Heuvel-Stoop
Glas 2600 V8 1966
#59 Equipe Varkevisser-Daamen
Neckar 850 Adria 1966
#59 Equipe Nijpels-Huizinga
Riley Elf 1966
 
#62 Equipe Fokkens-Blaak
Jaguar XK 120 Roadster 1951
 
#63 Equipe van Eeden-Timmerman
Volvo Amazon 123 GT 1967
#64 Equipe Hora Siccama
Alfa Romeo 1750 GTV 1968
#65 Equipe van Ravels-van Hovell tot Westerflier
Peugeot 204 Coupe 1968
 
#66 Equipe Loop-Sieh
Datsun 1600 Sports 1968
#73 Equipe Zunderdorp-Bong
Rover P5B Coupe 1970
#67 Equipe Wits-van Strien
Wolseley 6/110 MK II automatic 1968
#68 Equipe Osterholt-Mensink
Burton Special Black Bes 1969
#74 Equipe van der Mout-Zeeman
Lotus Elan +2S 130/4 1971
#001 Equipe van Ravels-van Valkenburg
Fiat Dino Spider 2.4 1971
#74 Equipe Kellerhuis-van Buitendijk
Porsche 911 Carrera RS 1972
#76 Equipe de Laat-Winkel
DAF 33 1972
#77 Equipe Splinter-Dupont
Volkswagen Kever 1302 LS Karmann 1972
#80 Equipe Barkhof-Willemstein
BMW 3.0 CSi 1973
#91 Equipe van Aspert-Moonen
Citroen 2cv6 Special 1987
 
#74 Equipe Mollenkamp
Renault Alpine A110 Berlinette 1973

#82 Equipe Aanhold-Soors d'Ancona
*Citroen DS Break 1974
*Ex Prins Bernhard Jachtwagen
#83 Equipe Metselaar
Panther De Ville Saloon 1979
#84 Equipe Phoa-Provatoroff
Mini Clubman Estate 1979
#85 Equipe Heine-Willemsen
Ferrari 308 GTS 1980
#86 Equipe de Kuijper
Morgan +8 1980
#88 Equipe Doensen- Wannink
De Lorean DCM 1982
#88 Equipe Kostelijk
Peugeot 205 GTI 1.9 1993

#95 Equipe Diepeveen-Lustgraaf
Lancia Delta HF Integrale EVO 2 1994
 

 
#004 Equipe Hugenholtz
Ferrari 456 GT 1996
#98 Equipe Kuipers
Wiesmann MF3  Roadster 1999
 
#003 Equipe Wim Oude Weernink - Holweg
Honda S 2000 2002


#84 Equipe Janssen-Winkel
Spyker C8 Spyder 2005


#84 Equipe Janssen-Winkel
Spyker C8 Spyder 2005
#84 Equipe Bas van Werven
Porsche 912 coupe 1966

END of PART I

Op naar Kasteel De Haar dan maar...


* GO TO PART II

STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ

Motoring George 

SO
Sponsored by
Motoring George Spauwen
Facebook