VICTRACE : ACCEPT THE CHALLENGE...SO THAT YOU MAY FEEL THE EXHILARATION OF VICTORY !

vrijdag 6 september 2013

Classic Wings & Wheels Gala 2013: Vliegbasis Gilze-Rijen

Classic Wings & Wheels Gala 
17 augustus 2013
Vliegbasis Gilze-Rijen

Vliegbasis Gilze-Rijen is een militair vliegveld dat gebruikt wordt door
 de Koninklijke Luchtmacht. Het vliegveld is gelegen tussen de dorpen 
Gilze en Rijen in de gemeente Gilze en Rijen, ten noorden van de snelweg A58 
tussen Breda en Tilburg. Het vliegveld is een belangrijke werkgever in de regio,
 er zijn circa 1500 mensen (militair en burger) werkzaam.
(Bron:Wikipedia)

Little Dutch Goodwood

Die unieke combinatie maakt dat het Classic Wings & Wheels Gala 
door liefhebbers is gedoopt tot ‘Little Dutch Goodwood', 
naar het Engelse landgoed Goodwood waar jaarlijks 
de grootste classic events ter wereld plaatsvinden

Op 17 augustus werd de zesde editie van Classic Wings & Wheels gehouden.
Tijdens dit evenement gehouden op Vliegbasis Gilze-Rijen werden demonstraties
gehouden met historische automobielen en vliegtuigen.




De landingsbaan van de vliegbasis doet tijdens 

het Classic Wings & Wheels Gala dienst als circuit. 
Er is een Circuit uitgezet waar o.a historische Formule
 1-wagens over heen zullen rijden. 

Op de grond zijn er speciale automobiel demonstraties. 
Verschillende clubs, zoals onder meer de historische
 Ferrari-, Jaguar- en Alvis Owners Club & Austin Healey
 Owners Club Nederland zullen acte de présence geven. 
Maar ook kunt u genieten van historische
 Formule 1 auto's(1950-1991), Grand Tourismo & Touring Cars, 

NOTE:

In het verleden heb ik eerder "Flugplatzrennen" 
meegemaakt op diverse Vliegbasissen 
als Soesterberg, Volkel en Twente.
Nu was VICTRACE RETRO MEDIA uitgenodigd
 en er voor de eerste keer bij.
Ik ken de Organisator Henk Janus al 
vanaf 1990 het 3e Lustrum
de Austin Healey Owners Club Nederland

Het was ook hier nog even aftasten 
wat, waar, wanneer stond te gebeuren.
Echter een Programmaboekje bracht uitkomst.

Aanvankelijk had ik toch wat moeite met het vastleggen
 der racende automobielen op een der rechte stukken
van het nagenoeg rechthoekige "Circuit", het is immers geen circuit
waarbij je in een bocht "de platen trekt". Maar bij een aangelegde
chicane ging het redelijk en daarna besloot ik dan ook maar te gaan
filmen...wat toch wel een aantal aanvaardbare videoclips opleverde.

Een ruime selektie, ca.325 geschoten foto's ,
 enkele videosnapshots en aantal (9) videoclips zijn hier gebruikt.

Off we Go!
Eerst even inchecken...
 
Ferrari California 2013
 
Het werd al meteen gezellig zo met het even weerzien van Ben Huisman..
 
Op naar Molenschot... alwaar de baan ligt.
Gewoon rustig afwachten op je beurt 
bij de "poortwachters"...en vervolgens
een mooi P-Plekje zoeken...




AC Cobra (Dax,Tojeiro,Pilgrim)
Jaguars

Porsches
De Austin Healey Owners Club Nederland

Ook leuk...

 

 
Die komt me bekend voor...

en Organisator Henk Janus dus ook !

Weinig aan toe te voegen...

Jaguar D-Type 1962
 
Ferrari - Jaguar
 



 


    
 
"De Phantom"


Het Pre-War gebeuren...
 

 


Lagonda Le Mans Teamcar 1936

Hans Deen samen met zijn dochter Simone.
  
De Paddock
 
 
 
Maserati A6G 1952



 

  


D.V.S.C.C



Han Brouwers hier met  de Bugatisten 
Bart Rosman & Tubien van Doorn
  
"The Invincible"


 
De Prachtige Talbot 105, de Dr.Husband *Special, uit 1931 
van de Nederlandse Eigenaar Han Brouwers
 
*Deze door Dr.Georges Roesch (CH/GB) designed 
Talbot 105, de dr.Husband Special, uit 1931 
en in 1951 equipped met een grote compressor
levert nu maar liefst 257 pk op de testbank.

 It was famously fast, described by one authority as the fastest four-seater 
ever to race at Brooklands.
The car made its first appearance at the London Motor Show in 1926.
 At this stage it was formally named according to its fiscal and actual
 horsepower as the Talbot 14-45.
 The six-cylinder engine displaced a volume of 1,665 cc and was 
the basis for all Talbot engines until the Rootes takeover in 1935.

The engine was repeatedly bored out further, giving rise to a succession of
 performance improvements. Throughout these developments, the exterior
 dimensions of the original 14-45 engine block remained unchanged, however.

The 1930 London Motor Show saw the debut of the 20-70 model, bore and
 stroke both being increased to give an engine capacity increased to 2,276 cc.
 In this form the car was later called simply the Talbot 70 or 75.
 Higher compression ratios and power increases followed.
An increase in the engine capacity, still without any change to the exterior
 dimensions of the engine block, yielded a cylinder displacement of 
2,969 cc for the iconic Talbot 105 model.
 In 1931 four 105s were tuned to provide a reported 119 bhp, at 4,800 rpm.
 In "Brooklands trim" further tuning and in increased compression ratio 
of 10:1 gave rise to a claimed 125 bhp.

Talbot 105 Works Brooklands at Silverstone:

 
De eigenbouw van de Heer Andries Jans (sr) met een Panhard 16 cyl motor.



 
Maserati 's 250 F1 :
Alexander van der Lof voegt wat extra Octane toe in zijn Maserati 250 F1
sinds 1975 in zijn bezit.
 



Van der Lof Racing  Delahaye ^^


Delahaye Competition 3500 cc 1935
Dries van der Lof
(1982)

Ferrari 330 GT 1965 (replica)

Ferrari 375 Grand Prix F1 4.5 Ltr 1951

Dries van der Lof : Ferrari 375 Grand Prix F1 4.5 Ltr 1951
Tijdens 1e Historisch Automobiel Festival Eindhoven 1988
& Ferrari Club Nederland Internationale Zandvoort Meeting 1989
This clip is shot with my first (video-8) Camera.

 
Alvis Special ^^
   
De Volpi-Cadillac
 
Met net een hagelnieuwe  V12 Cylinder Cadillac Engine.

Bruut geweld tijdens de Vredestein Sprint
(DVC-PRO videosnapshots 2004)




Aston Martin


 
Alfa Romeo Giulietta Spider 1959
 
TreVor











Ik hoor in mijn oortje dat we gaan Demo-racen...


DEMO 2:  Historic GT & Modern Cars:




 

 
Maserati Barchetta ^

(History)

Jan Lammers (1993)

Winnaar...
 van de Maserati Barchetta 
Race met John Nielsen als 2e 
en Cor Euser als 3e tijdens Italia a Zandvoort 1993.

DEMO 3:  Ferrari /Maserati/ Alfa Romeo:
 


 






 
Ferrari 330 GT 1965



DEMO 4:  Porsche
 

Gijs van Lennep in een *Porsche 911 Carrera RSR 
op de Nürburgring 1974

*Porsche 911 Carrera RSR 
6 cyl Boxer motor 2992 cc 330 Pk 280 Km/u

 
 Jonkheer Gijs van Lennep aan het Stuur

 


 
DEMO 5:  F1 Canam Sportscars 1980-2004
 
 

 


DEMO 5:  F1 / Canam Sportscars 1980-2004
 
 
 
 
 
Mc Laren M8F 1972


Martin-air Martin Schröder is piloot en oprichter van de tweede 
Nederlandse luchtvaartmaatschappij, Martinair. 

DEMO : Airshow











  DEMO : Airshow
 
Nederlands cabaretier Guido Weijers 


 

 
 


Dat zeg ik...
 
T-Ford Runabout Two seater 1914 ^
 
Invicta /Riley
 
MG TA Parkward Drop Head Coupe 1936 / Morgan Flatrad

^ Alvis TA 14 1949  / Triumph Gloria Straight Six Tourer 1936 ^

Gezelligheid...
   
^ Jonkheer Gijs van Lennep  / ROLLS-ROYCE  WRAITH 


DEMO: 6 HISTORIC GP & GT Cars 1928-1960
 
 
  

Voor Pim Kisjes

DEMO 6 & 9:  Historic Grand Prix Cars / GT's 1928-1960
 


 


 
 




 

 

  
Copyrights VRM Techno Classica 2011



'n Prachtige Ferrari Monza..... (replica)


 
Ferrari 330 GT 1965




 
 
 



  DEMO 7: D.V.S.C.C /Pre-War/Alvis Club
 


 
  
 
^ Ook M.O.amuseert zich opperbest !
 
 
 
 
Oei ...ik hoorde de drijfstangen ratelen ! ^
 




 











  DEMO 7: D.V.S.C.C /Pre-War/Alvis Club

Bentley Speed Six 1927

Lagonda


 
Volpi Cadillac V12 uit Argentinie
 
Bugatti T40 / MG J2
 






DEMO 8:  F1/Canam/Sportscars 1980-2004

McLaren M8F 1972 ca. 800 PK !


 


 
 


 


 
  

DEMO: 9 HISTORIC GP & GT Cars 1928-1960
  

 
Ferrari 375 Grand Prix F1 4.5 Ltr 1951 ^
 
Lagonda Rapier 1935

Maserati 250 F 1957
  


Ferrari 250 Testa Rossa

Van der Lof Racing...


 

 
Rondje voor en met de Baas van Vliegbasis Gilze-Rijen



DEMO 10:  Historic GT/ Touring & Modern Cars 


 
 
 
 


 


 
 




 
 
 


 





 
 

 

Jan Lammers doe de "CITO-Toets" in de 
allernieuwste Jaguar F-Type


 


 

 
 

 


BMW 328 1938
  

\
Chevrolet 4 Cylinder


 
Bentley 4,25 ltr Gurney Nutting special 1937
 
Ferrari  212 F1 1951 / Delahay 1934
 
Ferrari 330 GT 1965
 
Invicta 1930

Jaguar XK 120 1955 (aluminium)
) 
Porsche RSK 1957







Wings & Wheels 2013 was een enorm succes. 
We hebben veel positieve reacties mogen ontvangen. 
Naast het weer, stelde ook het aantal bezoekers ons zeer tevreden. 
Mede daardoor hebben wij een mooie cheque ter waarde van € 50.000,- 
kunnen overhandigen aan het Zeldzame Ziekten Fonds.

 
Jan "deed" de Prijsuitreiking van de Loterij !








Nawoord:

The 6th Edition Classic Wings & Wheels Gala 
17 augustus 2013 Vliegbasis Gilze-Rijen  zit erop.
Met Ben Huisman, Hans Deen & Simone, Martin-air Martin Schröder
 is piloot en oprichter van de tweede Nederlandse luchtvaartmaatschappij, Martinair. 
Nederlands cabaretier Guido Weijers, 
Jonkheer Gijs van Lennep, Jan Lammers,
Onder meer deze personen waren er ook allemaal naast heel veel gezellig publiek c.q Genodigden en Mede-Organisatoren. 
Prachtig weer kortom ...het was een Groot Feest !
En Nogmaals Henk Janus Bedankt !
 
Motoring George

Sluiten wij ons bij aan zowel Simone als ondergetekende
 hebben genoten voor 
meer dan 100% bedankt Henk graag tot over twee jaar !

Hans Deen 

Met dank aan enkele Foto's 
Kobus de Graaf.
COPYRIGHTS MGS'013

SO

See You Next Time!

STEEDS VERASSEND, ALTIJD DICHTBIJ

Tenslotte samen gezellig "checkered"
op de Foto met Aniek & Bo.

Motoring George Spauwen

Sponsored by